آشنایی با انواع مختلف تاج دندان

آشنایی با انواع مختلف تاج دندان | بهترین ایمپلنت شهرکرد | بهترین ایمپلنت اصفهان |

بررسی انواع مختلف تاج دندان

در مطلب امروز از سایت دکتر مهران دانشمند بهترین ایمپلنت شهرکرد قصد داریم به معرفی انواع مختلف تاج دندان بپردازیم. انواع مختلفی از این شیوه ترمیمی طبق مدل تاج دندان مورداستفاده قرار می‌گیرد. به شکل کلی ۵ مدل تاج دندان اصلی وجود دارد:

تاج دندان تمام رزین

قیمت این نوع تاج دندان از بیشتر مدل‌های دیگر تاج دندان پایین‌تر است. مقاومت و دوام آن از بقیه فرم‌های تاج پایین‌تر است و این مدل تاج‌ها بیشتر در معرض شکستگی روکش قرار دارند.

تاج دندان تمام سرامیک یا تمام چینی

این نوع از تاج دندان اغلب برای دندان‌های جلویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌این‌علت که این تاج‌ها طبیعی‌ترین شکل را دارند، اما باید توجه داشته باشید که این نوع از تاج‌ها دندانی دارای استحکام کمتری نسبت به نوع فلزی هستند.

در طولانی‌مدت این تاج‌ها ممکن است دچار ساییدگی شوند. از مزایای تاج سرامیکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شباهت رنگی بسیار زیاد با سایر دندان‌ها
  • مناسب برای بیمارانی که با فلز مشکل دارند
  • مناسب برای دندان‌های جلویی

تاج دندان پرسلن فیوز شده با فلز

این تاج دندان برخلاف تاج‌های تمام فلزی می‌توانند با دندان‌های اطراف شما ازنظر رنگ، مطابقت داشته باشند. بااین‌حال، نسبت به تاج‌های فلزی و رزینی، این مدل تاج‌ها بیشتر از سایر انواع تاج‌ها در مقابل دندان روبروی خودشان دچار ساییدگی می‌شوند.

بخش پرسلنی تاج هم می‌تواند دچار تراشیده شدن یا شکستگی شود. در کنار تاج‌های تمام سرامیکی، تاج‌های تولیدشده از پرسلن بر پایه فلز شباهت بیشتری به دندان‌های معمولی دارند. باوجود این، در برخی مواقع ممکن است فلز زیر پرسلن تاج به شکل یک خط تیره باشد، البته باید توجه داشت که در قسمت خط لثه اگر موجب آسیب به لثه‌های شما شود، بیشتر دیده خواهد شد. این مدل از تاج‌ها دندانی به‌عنوان یک انتخاب مناسب برای دندان‌های جلویی یا پشتی و همین‌طور بریج های طولانی هستند که در آن‌ها، استفاده از یک فلز برای استحکام بیشتر تاج مهم است.

فرآیند جایگذاری و نصب روکش دندان | بهترین ایمپلنت شهرکرد

فولاد ضد زنگ

تاج‌های فولادی ضد زنگ به‌عنوان یکی از درمان موقتی برای دندان محسوب می‌شوند، این تاج‌ها به‌راحتی ساخته می‌شوند،از موارد استفاده از آن‌ها می‌توان به مراقبت از دندان آسیب‌دیده پیش از جایگذاری دندان دائمی اشاره کرد. همچنین این نوع تاج دندان بیشتر برای کودکان استفاده می‌شود.

صفحه اینستاگرام دکتر مهران دانشمند متخصص ایمپلنت شهرکرد

تاج دندان فلز

یکی از دلایلی که دندان‌پزشک از این نوع تاج استفاده می‌کند کاربرد راحت و ماندگاری بالای آن است. البته باید دقت داشته باشید که رنگ ازن تاج‌ها اصلاً شبیه به رنگ دندان طبیعی نیست. این نوع از تاج دندان به‌وسیله فلزات گران‌قیمت مثل طلا، پالادیوم و غیره یا آلیاژهای فلزات پایه مثل نیکل، تولید می‌شود. استفاده از این نوع تاج‌ها موجب کم شدن سایش دندان‌های اطراف بیمار می‌شود. تاج فلزی یکی از مقاوم‌ترین تاج‌ها است و بسیار کم پیش می‌آید که ترک بخورد یا بشکند.

تاج موقت در مقابل تاج‌های دائمی

در این قسمت از مطلب قصد داریم به مقایسه تاج موقت و دائمی بپردازیم. دندان‌پزشک می‌تواند تاج‌های موقت را در کلینیک خود تولید کند درحالی‌که برای تولید تاج‌های دندانی دائمی باید از لابراتوار استفاده کرد. به‌صورت معمول، تاج‌های دندانی موقت با جنسی از فولاد ضد زنگ و یا مواد بر پایه اکریلیک تولیدشده و می‌تواند به‌عنوان یک ترمیم موقتی تا هنگام آماده شدن تاج دائمی از آن‌ها استفاده شود.

ضرورت داشتن تاج دندان

ممکن است در شرایط زیر شما نیاز به تاج دندان داشته باشید:

  • برای مراقبت از دندان‌های ضعیف (به‌عنوان نمونه، در مقابل پوسیدگی) در مقابل شکسته شدن یا نگه‌داشتن بخش‌هایی از دندان که ترک خورده است.
  • برای احیا و ترمیم دندان شکسته یا دندانی که قبلاً به میزان زیاد فرسوده شده است.
  • برای پوشاندن و مراقبت از دندانی که به‌وسیله مواد زیادی پر شده است درزمانی که دندان زیادی دردهان شما باقی نمانده است.
  • برای نگه‌داری از یک بریج دندان سر جای خود.
  • برای پوشاندن دندان‌هایی که ظاهر طبیعی خود را از دست داده یا به‌طور ناگهانی تغییر رنگ داشته‌اند.

دکتر مهران دانشمند در دکتر آفبهترین ایمپلنت شهرکرد در کلینیک 24


مطالب پیشنهادی برای مطالعه :

هنگام خرید خمیر دندان مخصوص کامپوزیت چه نکاتی را رعایت کنیم؟

عوارض لمینت دندان

بهترین رنگ برای کامپوزیت ونیر کدام است؟

دسته بندی : مطالب آموزشی بهترین ایمپلنت اصفهان و شهرکرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *