جراحی دندان نهفته

بهترین ایمپلنت شهرکرد | بهترین ایمپلنت اصفهان | جراحی دندان نهفته | بهترین ایمپلنت شهرکرد

بررسی جراحی دندان نهفته

نهفتگی دندان به وضعیتی گفته می شود که در آن دندان موفق نمی شود کامل از لثه بیرون بزند چرا که در زیر لثه گیر کرده و بخشی از آن یا تمام آن نهفته شده است. دندان نیش و دندان عقل بیشتر از سایر دندان ها به صورت نهفته هستند. در این مطلب سایت دکتر مهران دانشمند بهترین ایمپلنت شهرکرد قصد معرفی جراحی دندان نهفته را داریم.

اهمیت جراحی نهفتگی دندان

هنگام صحبت کردن و غذا جویدن برای بهترین عملکرد باید همه دندان ها در هماهنگی با یکدیگر کار کنند. در هنگام بسته بودن فک ها که دندان ها بر روی یکدیگر قرار می گیرند، برخی از آنها وظیفه آسیاب کردن و له کردن غذا و برخی دیگر وظیفه بریدن و پاره کردن غذا را بر عهده دارند.

هر یک از دندان ها در این مجموعه، نقش و وظیفه خاص خود را دارد. در صورتی که یک دندان در جای خود حضور نداشته باشد، نه تنها این بخش از دهان کار خود را انجام نمی دهد بلکه دندان مقابل آن نیز دیگر نمی تواند کاری انجام دهد چرا که در مقابل خود دندانی ندارد. این وضعیت علاوه بر اختلال در عملکرد دهان، بر زیبایی دندان ها و لبخند و ساختار صورت نیز تاثیر می گذارند. به ویژه دندان های جلو که باعث پر و برجسته بودن لب ها می شوند.

در مورد این که تمامی موارد نهفتگی دندان ها باید تحت درمان قرار بگیرند یا نه هنوز بحث هایی وجود دارد و بسته به شرایط دندانپزشک و جراح دهان باید تصمیم گیری نمایند. هر درمانی معایب و مزایای خاص خود را دارد. اگر دندان نهفته درمان نشود ممکن است پیامد های بدی مانند عفونت، بیماری لثه و تشکیل کیست به دنبال داشته باشد.

نهفتگی دندان نیش

در حالت عادی همه افراد بزرگسال دو دندان نیش در هر فک دارند. دندانهای نیش که لبه تیزتری نسبت به دندانهای دیگر دارند، در مجاورت دندان آسیاب کوچک قرار گرفته و در ناحیه لبخند واقع هستند. کودکان نیز چهار دندان نیش دارند اما معمولا دندان های نیش شیری با دندانهای نیش دائمی جایگزین می شود. دندان های نیش برای عملکرد درست دهان و همچنین ظاهر چهره اهمیت زیادی دارند. به همین علت در صورت نهفته ماندن دندان نیش در زیر لثه، در صورت امکان درمان ارتودنسی و جراحی صورت می گیرد.

دندان های نیش دائمی فک بالا بین 11 تا 13 سالگی بیرون می زنند و درست پیش از این زمان آنها را به صورت برجستگی در لثه می توانید لمس کنید. گاهی اوقات به علت شیوه رشد دندان ها در فک و لثه، یک یا هر دو دندان نیش (معمولا فک بالا) در جایگاه نامناسبی رشد می کنند یا اصلا بیرون نمی زنند. معمولا در حدود 10 تا 14 سالگی این مشکل شناسایی می شود.

ایمپلنت دیجیتال | بهترین ایمپلنت شهرکرد

دلایل رشد غیر طبیعی دندان

برخی از دندان ها در برخی افراد به صورت مادرزادی وجود ندارد. عدم وجود دندان به صورت مادرزادی، معمولا پدیده ای ارثی است. در برخی دیگر نیز مشکلاتی در اندازه، تعداد یا جایگاه برخی از دندان ها وجود دارد. منشا آن ممکن است عدم هماهنگی اندازه و شکل دندان ها، بافت نرم و استخوان فک باشد و یا این اتفاق حاصل از دست دادن زود هنگام دندان شیری باشد. گاهی اوقات هم علت مشخصی برای آن پیدا نمی شود.

علائم نهفتگی دندان عقل

نهفتگی دندان همیشه علائم ندارد. با این حال در صورتی که دندان نهفته دچار عفونت شود یا به دندان‌های همسایه صدمه بزند یا مشکلات دندانی دیگر ایجاد کند احتمالاً برخی از علایم زیر را تجربه می‌کنید:

• قرمزی یا باد کردن لثه
  • حساسیت لثه یا سهولت خونریزی آن
  • درد فک
  • ورم کردن اطراف فک
  • احساس طعم ناخوشایند در دهان
  • سخت شدن بازکردن دهان

پیشگیری از نهفتگی دندان عقل

نمی‌توان جلوی نهفته شدن دندان را گرفت اما می‌توان با چکاپهای منظم دندانپزشکی و تمیز کردن موثر دندان‌ها و نظارت بر رشد و بیرون زدن دندانهای عقل، جلوی عوارض آن را به موقع گرفت. در عکس پرتوی ایکس وضعیت دندان عقل را می‌توان به روشنی مشاهده کرد پیش ‌از این که علائمی ایجاد نماید.

درمان نهفتگی برای کشیدن دندان عقل

در صورتی که مشکل پزشکی خاصی داشته باشید که عوارض و خطرات جراحی را افزایش می‌دهد، درمان دندان عقل نهفته دشوارتر می‌شود. معمولاً برای درمان دندان عقل نهفته و بررسی راهکارها، باید به جراح دهان مراجعه نمایید. همچنین در سایت colgate اطلاعات کاملی وجود دارد.

خدمات تخصصی دکتر مهران دانشمند بهترین متخصص ایمپلنت شهرکرد :

دسته بندی : خدمات بهترین ایمپلنت شهرکرد خدمات جراحی دندان

2 thoughts on “جراحی دندان نهفته”