درمان و پیشگیری پوسیدگی دندان

درمان و پیشگیری پوسیدگی دندان | بهترین ایمپلنت شهرکرد | بهترین ایمپلنت اصفهان |

روش های درمان و پیشگیری پوسیدگی دندان

در نوشته امروز از سایت دکتر مهران دانشمند، بهترین ایمپلنت شهرکرد قصد داریم برخی از روش های درمان و پیشگیری پوسیدگی دندان را خدمت شما بیان کنیم.

بررسی انواع پوسیدگی دندان

به طور کلی ما سه نوع پوسیدگی دندان داریم:

حمله پلاک به بافت دندان

اگر این پلاک‌ها بر روی دندان باقی بمانند به دلیل ترشح اسید ناشی از فعالیت باکتری‌ها، کم کم پوسیدگی سطحی در مینای دندان اتفاق افتاده و در واقع عاج دندان بسیار نرم و شکننده خواهد شد. در این مرحله شما در واقع در ابتدای پوسیدگی دندان قرار دارید. در چنین شرایطی متخصص باید بخش پوسیده شده را خارج کرده و جای خالی را با مواد مناسب پر کند.

خرابی ادامه دار در دندان

اما متأسفانه اگر اسید موجود در پلاک پیشروی کرده و به کانال‌های عصبی و پالپ دندان برسد، شرایط برای آسیب به عصب‌های دندان و عفونت در ریشه فراهم شده و بدترین نوع پوسیدگی دندان اتفاقاً خواهد بود.

تشکیل پلاک در سطح دندان‌ها

گاهی اوقات تنها بر روی دندان پلاک‌های تشکیل می‌شود که ناشی از فعالیت باکتری‌ها بوده و هنوز پوسیدگی شدید دندان اتفاق نیافتاده است. اگر این پلاک‌ها از روی دندان برداشته شوند، خطر پوسیدگی نیز برطرف خواهد شد.

مهمترین دلایل پوسیدگی دندان | بهترین ایمپلنت شهرکرد

درمان پوسیدگی دندان

جالب است بدانید برخی از افراد به دنبال درمان خانگی پوسیدگی دندان هستند. اما به نظر شما آیا چنین چیزی ممکن است یا خیر؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که مرحله و شدت پوسیدگی دندان اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر تنها پلاک بر روی دندان‌های شما تشکیل شده است، بنابراین شما با کمک خمیردندان مناسب و یا حتی یک جرم‌گیری خانگی، می‌توانید پلاک را از روی دندان برداشته و خطر پوسیدگی را از دندان‌های خود برطرف کنید. اما در مواردی که پوسیدگی پیشروی کرده و بخشی از مینای دندان شما را درگیر کرده است، حتماً باید درمان پزشکی را انجام دهید.

راه های پیشگیری از پوسیدگی دندان

با توجه به اینکه همواره پیشگیری از درمان بهتر است و دندان بخش بسیار مهم بدن به حساب می‌آید، بنابراین باید اقداماتی را انجام دهید تا از پوسیدگی دندان جلوگیری گردد. برای مثال:

  • بعد از هر وعده غذایی از نخ دندان و مسواک استفاده کنید.
  • در صورتی که در طول روز آدامس می‌خورید به سراغ آدامس‌های بدون قند بروید.
  • میزان مصرف ویتأمین دی را در رژیم غذایی خود را افزایش دهید چون افزایش ویتأمین دی باعث افزایش جذب کلسیم شده و بنیه استخوان‌های شما تقویت می‌گردد.
  • مصرف دخانیات را کنار بگذارید.
  • هر وقت که تنقلات مصرف می‌کنید دهان خود را بشویید تا باقیمانده تنقلات بین دندان‌ها از بین بروند.
  • مصرف لبنیات را در رژیم غذایی خود بیشتر کنید.

در صورتی که کوچکترین علائم پوسیدگی دندان را مشاهده کردید به متخصص مراجعه کنید تا هر چه زودتر درمان انجام گرفته و از پیشروی پوسیدگی دندان جلوگیری گردد.

صفحه اینستاگرام دکتر مهران دانشمند متخصص ایمپلنت شهرکرد

پوسیدگی دندان در اطفال و کودکان

متأسفانه آمار ابتلا به پوسیدگی دندان در اطفال و کودکان روز به روز در حال افزایش است. کودکان به دلیل اینکه نمی‌توانند به خوبی به بهداشت دهان و دندان توجه کنند. بیشتر از بزرگسالان مستعد ابتلا به پوسیدگی دندان هستند و این وظیفه والدین است که از دندان‌های کودکان خود مراقبت نمایند. به والدین توصیه می‌کنیم که بعد از هر بار غذا خوردن، دندان‌های کودکان خود را تمیز کنند و اگر تنقلات مصرف می‌کنند، حتماً دندان‌های آن‌ها را بشویند تا تنقلات بر روی دندان‌های آن‌ها باقی نماند. اگر پوسیدگی دندان برای کودک اتفاق بیفتد کودک شما دچار عوارضی همانند درد شدید در دندان‌ها، بی‌قراری کردن، ورم کردن فک ، تغییر رنگ لثه، عفونت دندان و تغییر رنگ دندان می‌شود. به محض اینکه چنین علائمی را مشاهده کردید سریعاً به متخصص مراجعه کنید.

آیا دندان عصب کشی شده دچار پوسیدگی می شود؟

جالب است بدانید بعضی از افراد فکر می‌کنند اگر دندان عصب کشی شده باشد، به هیچ عنوان دیگر آسیب نمی‌بیند. این تصور کاملاً غلط است. تا وقتی که بافت زنده استخوان در دهان شما وجود دارد به شدت آسیب‌پذیر بوده و رژیم غذایی و نحوه مراقبت کردن از دندان بر روی سلامت آن تأثیر می‌گذارد. به همین دلیل است که بعضی از افراد دچار پوسیدگی دندان عصب کشی شده می‌شوند چون به بهداشت دهان و دندان توجه نکرده و در نتیجه باقیمانده بافت دندان را نیز دچار پوسیدگی می‌شود. در چنین شرایطی اگر تخریب بیش از اندازه پیشروی کرده باشد باید حتماً دندان را بکشید و جایگزین آن از ایمپلنت دندان استفاده کنید.

دکتر مهران دانشمند در دکتر آفبهترین ایمپلنت شهرکرد در کلینیک 24


مطالب پیشنهادی برای مطالعه :

پرکردن دندان

دلایل درد دندان پس از عصب کشی

علائم عفونت پیچ و بخیه ایمپلنت

دسته بندی : مطالب آموزشی بهترین ایمپلنت اصفهان و شهرکرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *