مراقبت های قبل و بعد از کارگذاری تاج دندان

مراقبت های قبل و بعد از کارگذاری تاج دندان | بهترین ایمپلنت شهرکرد | بهترین ایمپلنت اصفهان |

بررسی مراقبت های قبل و بعد از کارگذاری تاج دندان

در مطلب امروز از سایت دکتر مهران دانشمند بهترین ایمپلنت شهرکرد مراقبت های قبل و بعد از کارگذاری تاج دندان را مورد بررسی قرار می دهیم.

پیش از آغاز فعالیت کارگذاری تاج دندان، دندان‌پزشک شما دندان و بافت لثه پیرامون آن را بی حس خواهد نمود.  در مرحله بعدی، دندان و سطح و لبه‌های آن که تاج روی آن قرار می‌گیرد تا مقدار معینی تراشیده خواهد شد تا محیطی برای تاج فراهم آید. میزان تراش بستگی به مدل تاج به‌کاربرده شده دارد. از سمت دیگر، اگر بخش بزرگی از دندان از بین رفته باشد (به علت پوسیدگی یا آسیب‌دیدگی)، دندان‌پزشک شما از ماده ترمیم‌کننده‌ای برای تولید دندان برای حمایت از تاج مورداستفاده قرار می‌گیرد.

اقدامات پس از تغییر شکل و تراشیدن دندان برای کارگذاری تاج دندان

زمانی که دندان‌ها تغیر شکل دادند، دندان‌پزشک باید یک خمیر یا بتونه‌ای به‌خصوص را مورد استفاده قرار دهد تا بتواند آن قسمتی از دندان که قرار است تاج روی آن قرار بگیرد را بسازد. البته باید توجه شود که برخی اوقات، برداشت‌های دندانی (اشکال) از طریق یک اسکنر دیجیتال انجام می‌شود. استفاده از روش برداشت تاج دندان از قسمت بالا و همین‌طور قسمت پایینی دندان برای جایگذاری تاج دندان انجام می‌شود به این خاطر که پزشک مطمئن شود دندان‌های شما به‌صورت طبیعی رو هم قرار می‌گیرند.

در آزمایشگاه دندانپزشکی برداشت‌ها یا اسکن‌ها فرستاده می‌شود تا تاج دندان از روی آن ساخته شود. مراحل ساخت تاج دندان اغلب دو تا سه هفته طول می‌کشد و سپس به دست شما می‌رسد. اگر از تاج پرسلن استفاده کنید. دندان‌پزشک شما باید رنگی را انتخاب کند که به شبیه به رنگ دندان‌های طبیعی‌تان باشد. حال که متوجه شدید تاج دندان چیست باید دقت داشته باشید که شما برای نصب تاج دندان و ساخت آن حداقل باید چندین دفعه برای آماده‌سازی به مطب دندان‌پزشک بروید.

مراقبت  های لازم از تاج دندان موقت

با محافظت صحیح و مرتب از تاج‌های دندانی می‌توانید دوام و طول عمر آن‌ها را تا سال‌های زیادی تضمین کنید:

اجتناب از خوردن غذاهای چسبنده و سخت

درست است که پایداری و استحکام تاج‌های دندانی زیادی است ولی باوجوداین می‌توانند درست مثل دندان‌های طبیعی دچار مشکل شوند. جویدن یخ یا آب‌نبات‌هایی که سفت هستند می‌توانند تاج دندان شمارا خرد کند و یا آن‌ها را بشکنند. غذاهای چسبنده و یا غذاهایی که احتیاج به جویدن به مقدار بالا را دارند هم می‌توانند موجب شل شدن یا ضعیف شدن تاج‌ها شوند. به همین خاطر بهتر است که تا جای ممکن از خوردن این غذاها خودداری کنید.

آشنایی با انواع مختلف تاج دندان | بهترین ایمپلنت شهرکرد

مسواک زدن و به‌کارگیری از نخ دندان

در این قسمت از مقاله تاج دندان چیست به اهمیت مسواک و نخ دندان خواهیم پرداخت. تاج دندان امکان دارد مصنوعی باشد ولی دندان‌های پشتی آن طبیعی است و حتماً به بهداشت روزانه احتیاج دارند.

حتی اگر تاج تمام سطح دندان را بپوشاند شما بازهم باید دندان را به شکل دقیق مسواک بزنید تا پلاک و جرم روی آن را نگیرد. به‌کارگیری از نخ دندان هم بسیار ضروری بوده زیرا با استفاده از نخ دندان می‌توانید ذرات مواد غذایی میان تاج و لثه را در دندان پیرامونی خود از بین ببرید. برخی اوقات امکان دارد که با خوردن غذاهای داغ یا سرد دچار آلرژی شوید که در این صورت بهتر است خمیردندان‌های تولیدشده برای دندان‌های حساس را مورداستفاده قرار دهید.

صفحه اینستاگرام دکتر مهران دانشمند متخصص ایمپلنت شهرکرد

دوری نمودن از عادت‌های بد

آیا شما نیز عادت دارید ناخن‌هایتان را بجوید؟ یا برای مثال سر مداد و اشیاء سخت؟ این عادات بد نه‌فقط می‌توانند تاج‌های دندانی را از بین ببرند بلکه دندان‌های طبیعی را هم دچار شکستگی و صدمه می‌کنند. افزون بر این اشیاء سفت می‌توانند میان لثه‌های شما قرارگرفته و به آن‌ها صدمه بزنند. پس اگر تابه‌حال موفق به ترک این عادات نادرست نشده‌اید تلاش کنید بعد از دریافت تاج‌های دندانی این عادات را کنار گذاشته و سلامتی دندان‌های طبیعی و دوام تاج‌های دندانی را تضمین کنید.

طول عمر تاج دندان

در پایان مبحث تاج دندان چیست به عمر تاج می‌پردازیم. عمر تاج مصنوعی طبق مسائل متنوعی تعیین می‌شود ولی به شکل کلی می‌توان حداقل ده الی پانزده سال تاج دندان را مورداستفاده قرار داد. انتخاب مدل مناسبی از تاج دندان، مراقبت درست برای پیشگیری از پوسیدگی و صدمه دهان و دندان یا بیماری لثه، پرهیز از عادت‌های بد مانند دندان‌قروچه، جویدن یخ یا ناخن‌ها، شکستن آجیل یا اجسام سخت به‌وسیله دندان، باز کردن بسته‌ها به‌وسیله دندان و بسیاری مسائل دیگر در کنار جنس تاج دندان در طول عمر آن اثر خواهد گذاشت.

دکتر مهران دانشمند در دکتر آفبهترین ایمپلنت شهرکرد در کلینیک 24


مطالب پیشنهادی برای مطالعه :

معایب و مزایای روکش دندان کدام اند؟

دلایل ترس از عصب کشی دندان کدام اند؟

روش های پیشگیری از تغییر رنگ کامپوزیت دندان

دسته بندی : مطالب آموزشی بهترین ایمپلنت اصفهان و شهرکرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *