تفاوت لمینت و کامپوزیت

تفاوت لمینت و کامپوزیت | بهترین ایمپلنت شهرکرد | بهترین ایمپلنت اصفهان |

بررسی تفاوت لمینت و کامپوزیت

لمینت دندان یکی از روش‌های رایج برای اصلاح فرم ظاهری دندان و در نتیجه اصلاح طرح لبخند به حساب می‌آید. چنین کاربردی برای کامپوزیت نیز وجود دارد به همین دلیل متقاضیان از دندانپزشک سؤال می‌پرسند کامپوزیت دندان بهتر است یا لمینت. در ادامه این نوشته از سایت دکتر مهران دانشمند، بهترین ایمپلنت شهرکرد قصد داریم به بررسی تفاوت لمینت و کامپوزیت بپردازیم :

  • اگر قرار باشد دندان شما با کمک لمینت اصلاح گردد. باید بخشی از دندان تراشیده شود تا روکش لمینت روی آن قرار گیرد ولی در مورد کامپوزیت نیاز به تراشیدن دندان نیست.
  • از نظر طول عمر باید بگوییم که لمینت‌های سرامیکی طول عمری نزدیک به ۱۰ تا ۲۰ سال دارند. در حالی که کامپوزیت دندان نهایتاً بین ۵ تا ۷ سال عمر می‌کند.
  • قطعاً میزان دوام و استحکام هر کدام از این روش‌ها نیز اهمیت زیادی خواهد داشت چون با دندان‌های خود غذا می‌خوریم و اگر دندان سست باشد به راحتی خواهد شکست. به طور کلی قدرت مقاومت لمینت نسبت به کامپوزیت بسیار بالاتر است.
  • اما نکته‌ای که باید در نظر بگیرید این است که اگر قرار باشد دندان خود را ترمیم کنید، نمی‌توانید از لمینت به عنوان روش ترمیمی استفاده نمایید. اما کامپوزیت را می‌توان به عنوان یک ماده پرکننده در دندان نیز استفاده کرد.
  • همچنین لازم است این نکته را متذکر شویم که میزان مقاومت لمینت نسبت به تغییر رنگ بسیار بالاتر است. بنابراین اگر از کامپوزیت دندان استفاده می‌کنید نه تنها باید به سبک زندگی خود توجه بیشتری داشته و به هیچ عنوان سراغ دخانیات نروید بلکه باید به بهداشت دهان و دندان اهمیت بیشتری دهید.
  • در صورتی که قرار باشد لمینت بر روی دندان نصب شود، طول دوره‌ درمان نسبت به روش کامپوزیت طولانی‌تر می‌گردد.
  • اگر هزینه‌ها نیز برای شما اهمیت دارد، باید بگوییم که روش کامپوزیت نسبت به لمینت ارزان‌تر است.

مراحل انجام کامپوزیت دندان | بهترین ایمپلنت شهرکرد

تاثیر کامپوزیت بر پوسیدگی دندان

کامپوزیت به خودی خود هیچ تأثیری بر روی پوسیدگی دندان شما نخواهد داشت بلکه آنچه موجب پوسیدگی دندان کامپوزیت می‌گردد، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. زمانی که لایه کامپوزیت روی دندان قرار می‌گیرد، باید بیشتر از قبل به این دندان توجه کنید و اجازه ندهید که خوراکی‌های چسبنده به دندان شما متصل شوند چون سرعت پوسیدگی دندان بیشتر خواهد بود و باکتری‌ها می‌توانند در زیر کامپوزیت نفوذ کرده و دندان شما را از بین ببرند. بنابراین به شرط رعایت بهداشت دهان و دندان، خطر پوسیدگی برای دندان کامپوزیت شده وجود ندارد.

خمیر دندان مناسب برای کامپوزیت

دندان کامپوزیت شده نسبت به تغییر رنگ بسیار حساس است. اگر به بهداشت دهان و دندان توجه نکنید، به سرعت تغییر رنگ می‌دهد. از طرف دیگر شما باید در مسواک زدن به این نکته توجه داشته باشید که مسواک و همچنین نوع خمیر دندان باعث فرسایش و ریزش کامپوزیت نشود. بنابراین در انتخاب بهترین خمیر دندان برای کامپوزیت باید چند ویژگی را در نظر بگیرید:

  • خمیردندان باید عاری از هر گونه مواد ساینده باشد.
  • از طرف دیگر به سراغ خمیر دندان‌هایی بروید که فاقد جوش شیرین، پروکسید هیدروژن و سدیم کربنات هستند.

صفحه اینستاگرام دکتر مهران دانشمند متخصص ایمپلنت شهرکرد

حساسیت دندان پس از کامپوزیت

به طور کلی این موضوع کاملاً طبیعی است که در چند روز اول بعد از کامپوزیت، احساس درد جزئی داشته باشید چون به هر حال حساسیت دندان شما بیشتر شده است. ولی این در اصلاً اذیت‌کننده نیست و در صورتی که از خمیر دندان‌های ضد حساسیت استفاده کنید و در این چند روز به سراغ غذا‌های خیلی گرم یا خیلی سرد نروید، به هیچ عنوان اذیت نخواهید شد و بعد از چند روز دندان شما به حالت عادی باز خواهد گشت.

دکتر مهران دانشمند در دکتر آفبهترین ایمپلنت شهرکرد در کلینیک 24


مطالب پیشنهادی برای مطالعه :

پیوند لثه

مراقبت از محافظ دهان

عوارض کج شدن دندان کودک

دسته بندی : مطالب آموزشی بهترین ایمپلنت اصفهان و شهرکرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *